"Σοσιαλιστική Κοινότητα Ασθενών" της Χαϊδελβέργης (SPK)· το πιο ριζοσπαστικό "αντι-ψυχιατρικό" εγχείρημα ψυχικά πασχόντων στην δεκαετία του 1970

«Η αρρώστια είναι ένα πολιτικό γεγονός / είναι η έκφραση
της καταστροφικής για τη ζωή βίας τού κεφαλαίου.
Η επανάσταση είναι η θεραπεία.»
 
(Αποσπάσματα από κείμενα του SPK) [1] & [2]

Η σύντομη ιστορία του SPK - οι απαρχές
Τρόπος οργάνωσης της κοινότητας των ασθενών - ομάδες αλληλοβοήθειας, μελέτης και πολιτικού προβληματισμού
Οι συλλήψεις και η καταστολή
Η σύνοψη των θέσεων του SPK για την ψυχική και σωματική αρρώστια από τον Ζαν Πωλ Σαρτρ
SPK και Φράξια Κόκκινος Στρατός


   Στις αρχές του 1970 ο Γερμανός πανεπιστημιακός ψυχίατρος Βόλφγκανγκ Χούμπερ (Wolfgang Huber) ίδρυσε μαζί με ασθενείς της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης την "Σοσιαλιστική Κοινότητα Ασθενών" (Sozialistisches Patientenkollektiv -SPK), μια ριζοσπαστική αντικαπιταλιστική αντι-ιεραρχική οργάνωση "που φιλοδοξούσε να μεταβάλλει τους ψυχικά πάσχοντες σε συνειδητούς επαναστάτες".

   Αν και ο Χούμπερ διατήρησε έναν πρωταγωνιστικό ρόλο και τα επόμενα χρόνια, το SPK γρήγορα απέκτησε τον χαρακτήρα μιας πλήρως αυτο-οργανωμένης κοινότητας, της πρώτης κοινότητας ψυχικά πασχόντων που θέλησε να αμφισβητήσει εμπράκτως και δυναμικά όχι μόνον την θεσμική ψυχιατρική αλλά και τον κυριαρχικό ρόλο των (πανταχού παρόντων) επαγγελματιών της ψυχικής υγείας. Στόχος του SPK ήταν να καταργηθεί άμεσα η ιεραρχική σχέση γιατρού-ασθενούς, και να τεθούν οι θεσμοί περίθαλψης, νοσηλείας, ιατρικής εκπαίδευσης και έρευνας κάτω από τον έλεγχο των ασθενών: "Να πάψουν οι ασθενείς να χρησιμοποιούνται ως πειραματόζωα για τις σταδιοδρομίες των γιατρών και τα κερδοφόρα συμφέροντα των ερευνητών", και να καταστούν ικανοί να αντιμετωπίσουν τις νοσογόνες συνθήκες εκμετάλλευσης τους "διαμορφώνοντας [μέσα από τη συλλογική πολιτική δουλειά, τη συνεργασία και την αλληλεγγύη] μια προλεταριακή συνείδηση, προϋπόθεση και όργανο της σταδιακής θεραπείας σε μαζική κλίμακα".


Η σύντομη ιστορία του SPK - οι απαρχές


   Οι βάσεις για τη δημιουργία του SPK τέθηκαν προς το τέλος της δεκαετίας του 1960, όταν ο Βόλφγκανγκ Χούμπερ συνέστησε αρχικά μέσα στην πανεπιστημιακή ψυχιατρική κλινική της Χαϊδελβέργης ομάδες συζήτησης και πολιτικού προβληματισμού, ώστε να μπορέσουν σταδιακά οι ασθενείς να συνειδητοποιήσουν την αιτιώδη σχέση καπιταλισμού και αρρώστιας και τον κατασταλτικό υπέρ του συστήματος ρόλο της ψυχιατρικής και των συγγενών της κοινωνικών επιστημών.

   Τον Φεβρουάριο του 1970, μερικές δεκάδες "ψυχασθενών" συγκάλεσαν γενική συνέλευση (που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως η ιδρυτική γενική συνέλευση της "Σοσιαλιστικής Κοινότητας Ασθενών") -γεγονός πρωτοφανές τουλάχιστον για την εποχή εκείνη- και απαίτησαν να είναι αυτοί οι ίδιοι που θα αποφασίζουν και θα ελέγχουν τον τρόπο και τα μέσα της θεραπείας τους. Ταυτόχρονα ζήτησαν την απομάκρυνση του διευθυντή της ψυχιατρικής κλινικής που ήθελε να διαλύσει τις ομάδες τους χαρακτηρίζοντάς τες "συλλογικότητες μίσους και βίας". Η αντίδραση των αρχών ήταν άμεση· "δεν μπορούσαν να ανεχθούν αρρώστους που χειραφετούνταν από την ιατρική κηδεμονία και αυτο-οργανώνονταν ": Απέλυσαν τον Χούμπερ και απαγόρευσαν στους πιο ενεργούς ακτιβιστές-ασθενείς την είσοδο στους χώρους του Πανεπιστημίου και της Ψυχιατρικής Κλινικής. Τα μέλη του SPK κατέφυγαν τότε σε απεργία πείνας καταλαμβάνοντας τα γραφεία της διοίκησης και αναγκάζοντας έτσι -με την μεσολάβηση και κάποιων φιλελεύθερων καθηγητών- τις πανεπιστημιακές αρχές να υπαναχώρησαν (υπαναχώρηση που αποδείχθηκε τακτική και προσωρινή) και να δεχθούν επαναπροσλαμβάνοντας τον Χούμπερ να παραχωρήσουν και κάποιους χώρους του Πανεπιστημίου για να συνεχίσουν τα μέλη της "Σοσιαλιστικής κοινότητας" αυτόνομα πλέον τις δραστηριότητες τους.

SPK
"Να μεταβάλλουμε
την αρρώστια σε όπλο"
   Μετά από τα γεγονότα αυτά το SPK γνώρισε μια σύντομη περίοδο άνθισης, παρά τις συνεχείς πιέσεις που υφίστατο και την απουσία στήριξής του από το φοιτητικό κίνημα της πόλης: Οι απόψεις του έγιναν γνωστές σε ένα ευρύτερο κοινό και ο αριθμός των μελών του αυξήθηκε σημαντικά. Ενάμιση χρόνο αργότερα, τον Ιούνιο του 1971, όταν διαλύθηκε βίαια με επέμβαση των δικαστικών και αστυνομικών αρχών, αριθμούσε πάνω από 500 μέλη -στη μεγάλη τους πλειοψηφία ασθενείς που αρνιόταν να υποστούν τις "θεραπείες" της θεσμικής ψυχιατρικής ή δεν είχαν τα οικονομικά μέσα να πληρώσουν κάποιο ιδιώτη ψυχίατρο ή ψυχοθεραπευτή.


Τρόπος οργάνωσης της κοινότητας των ασθενών- ομάδες αλληλοβοήθειας, μελέτης και πολιτικού προβληματισμού


«Η συνεργασία μεταξύ γιατρών και αρρώστων δεν προβλέπεται στα πλαίσια του
κυρίαρχου συστήματος· ακόμη περισσότερο η σχέση γιατρού αρρώστου
καθορίζεται από την απόσταση, τη διαμεσολάβηση […] Η διαμόρφωση μιας
προλεταριακής συνείδησης, σαν προϋπόθεση και όργανο μιας μαζικής
θεραπείας σε μαζική κλίμακα, δεν είναι δυνατή παρά μόνο αν ο γιατρός
εγκαταλείψει την πρόθεση του να διευθύνει, ο ίδιος προσωπικά τη
 θεραπευτική διαδικασία» [3]

   Ομάδες αλληλοβοήθειας

   Οι χώροι του SPK παρέμεναν ανοιχτοί όλο το εικοσιτετράωρο, και μερικοί ασθενείς ήταν πάντοτε παρόντες για να αντιμετωπίσουν περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και ενδεχόμενες κρίσεις.[4] Όταν ένας νέος ασθενής απευθυνόταν για πρώτη φορά στο SPK ζητώντας βοήθεια, ένα παλαιότερο έμπειρο μέλος (ασθενής και αυτός) ανελάμβανε να έχει μαζί του μια σειρά ατομικών συναντήσεων, η συχνότητα των οποίων καθοριζόταν ανάλογα με την περίπτωση. Στόχος των συναντήσεων αυτών ("ατομικής ζύμωσης", σύμφωνα με το δικό τους λεξιλόγιο) ήταν, αφού το νέο μέλος πληροφορηθεί και κατανοήσει τις αρχές και τον τρόπο λειτουργίας της κοινότητας, να μπορέσει να εκφράσει τα ιατρικά ή ψυχολογικά προβλήματα που αντιμετώπιζε και, κατόπιν, να ενταχθεί σε ομάδες συλλογικής θεραπείας και προβληματισμού ("συλλογικής ζύμωσης") -που ήταν πάντα ολιγομελείς και αναδημιουργούνταν συνεχώς με βάση τις εκφρασμένες ανάγκες και επιθυμίες.

   Υπηρεσίες κοινωνικής στήριξης και αλληλεγγύης

  Το SPK προσέφερε -κατά το δυνατόν- στα μέλη του και "υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας": Υποστήριζε π.χ. πρακτικά τα μέλη του σε θέματα κατοικίας, ανελάμβανε τη φύλαξη παιδιών μικρής ηλικίας, όταν οι γονείς τους συμμετείχαν σε εκδηλώσεις ή δραστηριότητες της κοινότητας, ή ακόμη προσέφερε βοήθεια σε μαθητές και σπουδαστές με τη μορφή συμπληρωματικών μαθημάτων.[5]

"Πολιτική Ψυχιατρική - η
υπόθεση της Χαϊδελβέργης"
Πρώτη γαλλική έκδοση
κειμένων του SPK (1972)
   Επενέβαινε επίσης συμβιβαστικά ή κατευναστικά για να αμβλυνθούν οι εντάσεις και οι δυσκολίες που αντιμετώπιζε κάποιο μέλος του στο χώρο διαμονής του, στην εργασία του ή μέσα στην οικογένεια του. Προσκαλούσε τα μέλη της οικογένειας τού ασθενούς, συναδέλφους ή γείτονες να συζητήσουν και να συνεργασθούν πρακτικά μαζί του.

    Οι δράσεις του SPK αποτελούσαν στην πραγματικότητα μια προσπάθεια ξεπεράσματος (ή άρνησης) και αυτής ακόμη της αντιψυχιατρικής και εντάσσονταν μάλλον σε αυτό που ο Ντέιβιντ Κούπερ αποκαλούσε "μη-ψυχιατρική" [non-psychiatry]: Αντιμετώπιση δηλαδή των ψυχολογικών προβλημάτων μέσα στην "φυσική" κοινότητα του ασθενούς, στον χώρο όπου ζει και εργάζεται, με τη συμμετοχή των απλών ανθρώπων τού περιβάλλοντος του και με ελάχιστη παρουσία ειδικών της ψυχικής υγείας. (βλέπε επίσης: "Δεν υπάρχουν προσωπικά προβλήματα. Όλα τα προβλήματα είναι πολιτικά." Μια συνέντευξη με τον David Cooper)

   Ομάδες μελέτης πολιτικο-φιλοσοφικών κειμένων και πολιτικής συνειδητοποίησης

   Εκτός από κέντρο ιατρικών συμβουλών, ψυχολογικής στήριξης, και οργάνωσης "κοινωνικής πρόνοιας" και αλληλεγγύης, το SPK φιλοδοξούσε να είναι και ένα "λαϊκό πανεπιστήμιο" μέσα από το οποίο η επιστήμη θα μπορούσε να γίνει όργανο ανατροπής του συστήματος, όπως άλλωστε πρέσβευε και ο ίδιος ο Μαρξ. Υπήρχαν ομάδες συλλογικής ανάγνωσης και μελέτης κειμένων του Μαρξ, του Λένιν, του Μάο, της Λούξεμπουργκ, του Ράιχ, του Μαρκούζε ή ακόμη του Χέγκελ και του Σπινόζα -κείμενα, η δυσκολία των οποίων δημιουργούσε συχνά εντάσεις.[6] "Κατορθώναμε όμως πάντα να συζητάμε τα περιεχόμενα των κειμένων αυτών συνδέοντάς τα με την κοινή πρακτική μέσα στο SPK και με τις εμπειρίες των ασθενών στους τόπους εργασίας τους. Στο επίκεντρο θέταμε συνεχώς την αξία χρήσης των κειμένων αυτών".

   Μέσα από τις ομάδες αυτές παρήχθη ένας αριθμός κειμένων (γραμμένων συχνά με τη χαρακτηριστική μαρξιστική-λενιστική ρητορεία των χρόνων του 1970), μέρος των οποίων δημοσιεύτηκε το 1973 σε βιβλίο με τίτλο "Να μεταβάλουμε την αρρώστια σε όπλο" (SPK – Aus der Krankheit eine Waffe machen) -βιβλίο που είχε ως πρόλογο την επιστολή συμπαράστασης του Γάλλου φιλοσόφου Ζαν Πωλ Σαρτρ προς τα μέλη της "Σοσιαλιστικής Κοινότητας". Το βιβλίο μεταφράσθηκε σε αρκετές γλώσσες και το 1983 και στα ελληνικά: "Οι ψυχασθενείς ενάντια στο Κεφάλαιο", εκδόσεις Κομμούνα.[*]


Συλλήψεις και καταστολή


   Τον Ιούνη του 1971, και αφού είχε προηγηθεί με παρότρυνση της γερμανικής κυβέρνησης ένα πλήθος συκοφαντικών για το SPK δημοσιευμάτων στον τύπο, η αστυνομία (παίρνοντας ως πρόφαση μια ανταλλαγή πυροβολισμών κοντά στο σπίτι κάποιου μέλος του SPK ανάμεσα σε αστυνομικούς και σε δύο αυτοκινητιστές, οι οποίοι φυσικά δεν εντοπίσθηκαν ποτέ, και έχοντας ήδη βρει δύο όπλα στα σπίτια άλλων μελών του SPK),[7] επέδραμε αιφνιδιαστικά στους χώρους και τα γραφεία της "κοινότητας". Στην επιχείρηση συμμετείχαν 300(!) πάνοπλοι αστυνομικοί με συνοδεία αστυνομικών σκύλων και ελικοπτέρων που πετούσαν εποπτεύοντας την ευρύτερη περιοχή.

   Ο Χούμπερ, η επίσης ψυχίατρος σύζυγός του Ούρσουλα Χούμπερ (Ursula Huber) και οι πιο δραστήριοι ακτιβιστές του SPK συνελήφθησαν. Περίπου ένα χρόνο αργότερα, το ζεύγος Χούμπερ και το μέλος του SPK Ζίγκφριντ Χάουσνερ (Siegfried Hausner) -ο οποίος στο πρόσφατο παρελθόν είχε κατηγορηθεί και καταδικαστεί για απόπειρα εμπρησμού ενός ψυχιατρείου-, οδηγήθηκαν σε δίκη και καταδικάστηκαν σε 4,5 και 3,5 χρόνια αντίστοιχα.

"Οι Ψυχασθενείς ενάντια
στο Κεφάλαιο
"
   Ήταν μια δίκη παρωδία, χαρακτηριστική του αυταρχικού ψευδοδημοκρατικού κλίματος της εποχής εκείνης: Ο Χούμπερ και ο Χάουσνερ οδηγήθηκαν στο δικαστήριο δεμένοι χειροπόδαρα πάνω σε φορείο![8] Οι δικηγόροι τους κατηγορήθηκαν για "υπερβολική συμπάθεια" ή συμμετοχή στην δράση του SPK και απομακρύνθηκαν από τη δίκη. Το δικαστήριο όρισε δικούς του δικηγόρους που οι κρατούμενοι δεν αποδέχθηκαν και αποβλήθηκαν από την αίθουσα. Η δίκη συνεχίστηκε χωρίς τη φυσική τους παρουσία μπροστά σε ένα ακροατήριο που αποτελούνταν -τουλάχιστον κατά το ήμισυ- από αστυνομικούς με πολιτικά. Υπήρχαν όμως και κάποιοι συμπαθούντες, καθώς και ένας μικρός αριθμός αριστερών διανοουμένων και "αντιψυχιάτρων" που είχαν έρθει να εκφράσουν την συμπαράστασή τους από την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Γαλλία (μεταξύ των οποίων ο Φελίξ Γκουατταρί και ο Ζίλ Ντελέζ).[9]

   Μετά την καταδίκη τους τα μέλη του SPK κρατήθηκαν σε συνθήκες πλήρους απομόνωσης (λευκά κελιά), παρόμοιες με τις συνθήκες κράτησης των μελών της RAF (Φράξια Κόκκινος Στρατός) και των άλλων επαναστατικών ομάδων. Το 1973 κατέβηκαν όλοι μαζί σε απεργία πείνας ζητώντας την καλυτέρευση των συνθηκών κράτησής τους, που όμως έληξε χωρίς να υποχωρήσει η γερμανική κυβέρνηση.Οι διαμαρτυρίες και οι απεργίες πείνας επαναλήφθηκαν και τα επόμενα χρόνια.[10]

   Την ίδια χρονιά (το 1973) το SPK μετονομάσθηκε σε "Μέτωπο Ασθενών" (Patientenfront) και μ' αυτήν την ονομασία (SPK/PF) εξακολουθεί να υπάρχει κατά κάποιο τρόπο μέχρι σήμερα.


Σύνοψη των θέσεων του SPK για την ψυχική και σωματική αρρώστια


«Η υγεία είναι μια πέρα για πέρα αστική έννοια. Το κεφάλαιο καθορίζει συνολικά το
μέσο όρο εκμετάλλευσης του εμπορεύματος 'εργατική δύναμη'. Το Σύστημα υγείας
έχει σαν σκοπό, από τη μια πλευρά να ανεβάζει αυτόν τον μέσο όρο και από την άλλη
 να επιλέγει τις εργατικές δυνάμεις που δεν ανταποκρίνονται πια σ' αυτόν και να τις
 συντηρεί με το χαμηλότερο δυνατό  κόστος […]
Υγιής σημαίνει επίσης εκμεταλλεύσιμος.» [11]

   Σε αντίθεση με άλλες αντι-ψυχιατρικές ομάδες και τάσεις που αμφισβητούσαν την ύπαρξη της ψυχικής ασθένειας ή υιοθετούσαν ρομαντικές θέσεις για την τρέλα, η Σοσιαλιστική Κοινότητα Ασθενών της Χαϊδελβέργης -πιο κοντά στις θέσεις του μαρξιστή Φράνκο Μπαζάλια παρά σ' αυτές του Ρόναλντ Λαινγκ ή του Τόμας Σας- υποστήριζε ότι η ασθένεια (σωματική και ψυχική) είναι το αναπόφευκτο και γενικευμένο αποτέλεσμα των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής και ταυτόχρονα η έκφραση μιας (αρχικά) μοναχικής ανταρσίας, μιας ασαφούς και συγκεχυμένης αντίδρασης ενάντια στο παράλογο και εχθρικό προς τη ζωή καπιταλιστικό σύστημα, στην εκμετάλλευση και την καταστολή.


   "Αυτό που ο Μαρξ ονόμαζε αλλοτρίωση εσείς το ονομάζεται ασθένεια, και συμφωνώ μαζί σας", έγραφε ο Ζαν Πωλ Σαρτρ στην επιστολή συμπαράστασης που έστειλε στα μέλη του SPK, όταν έπεσε επάνω τους η βίαιη καταστολή του γερμανικού Κράτους.[12]

    Το 1845, ο Ένγκελς σχολιάζοντας την κατάσταση της εργατικής τάξης ("Η κατάσταση της εργατικής τάξης στην Αγγλία") περιέγραφε έναν κόσμο απανθρωποποιημένο, υποβαθμισμένο, εξαθλιωμένο ηθικά και νοητικά. "Καταλαβαίνουμε ότι οι άνθρωποι για τους οποίους μιλάει ο Ένγκελς", συνέχιζε στην επιστολή του ο Σαρτρ, "έχουν προσβληθεί όλοι τους από την 'αρρώστια' εκείνη που μπορεί να κατανοηθεί ταυτόχρονα ως η βλάβη που υφίστανται οι μισθωτοί μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα, αλλά και ως η εξέγερση, εξέγερση ζωής [ασυνείδητη ή ασαφής τις περισσότερες φορές] , ενάντια σ' αυτήν τη βλάβη […] Από το 1845 βέβαια τα πράγματα άλλαξαν ριζικά, αλλά η αλλοτρίωση παραμένει και θα παραμείνει αναπόφευκτα όσο θα υπάρχει ο καπιταλισμός: Η αρρώστια-αλλοτρίωση είναι η μόνη δυνατή μορφή ζωής μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα…"

   "Κατά συνέπεια", συνέχιζε ο Γάλλος φιλόσοφος, "στην κοινωνία μας υπάρχουν από τη μια μεριά οι (λεγόμενοι) 'υγιείς' και οι 'αποθεραπευμένοι' (δύο δηλαδή κατηγορίες αρρώστων που αγνοούν την αρρώστια τους και εξακολουθούν να τηρούν τους κανόνες της παραγωγής), και από την άλλη οι αναγνωρισμένοι 'άρρωστοι', οι ετικεταρισμένοι, αυτοί που η διαταραχή-εξέγερσή τους τούς καθιστά ανίκανους να συνεχίσουν να παράγουν και τους οποίους το σύστημα παραδίδει στους ψυχιάτρους. Και οι αστυφύλακες αυτοί" (οι 'ψυχομπάτσοι', σύμφωνα με το γλωσσάρι των ακτιβιστών της αντιψυχιατρικής), "ως συνένοχοι των ατομοποιητικών δυνάμεων του καπιταλισμού, αφού τους αφαιρέσουν και τα στοιχειώδη δικαιώματά τους […] και τους ρίξουν σε μια αυθαίρετα κατασκευασμένη νοσολογική κατηγορία (σχιζοφρένεια, παράνοια, υστερία, κατάθλιψη, κ.τ.λ.), αντιμετωπίζουν τις συμπεριφορές τους -που στην πραγματικότητα δεν είναι παρά τα αποτελέσματα τού επιβαλλόμενου από τον καπιταλισμό τρόπου ζωής- σαν να ήταν ατομικά ελαττώματα, προσωπικά κουσούρια ιδιότροπων ανθρώπων, το αναπόφευκτο πεπρωμένο τους".

   Η 'θεραπεία' μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα δεν έχει ως στόχο -και αυτό είναι αυτονόητο- να εξαλείψει την αρρώστια, αλλά αποκλειστικά και μόνον να επιδιορθώσει την 'ανθρώπινη μηχανή' (τουτέστιν να συντρίψει την προοδευτική επαναστατική διάσταση της αρρώστιας πριν προλάβει αυτή να μετεξελιχθεί από συγκεχυμένη μοναχική αντίδραση σε συνειδητό συλλογικό αίτημα αλλαγής -"σε όπλο εναντίον του συστήματος")· να καταστήσει και πάλι τους ανθρώπους -"επιδιορθώνοντάς τους"-  πρόθυμους και ικανούς να επανα-υποταχθούν στην κανονικότητα και "να συνεχίσουν να παράγουν όντας παραμένοντας άρρωστοι ή αλλοτριωμένοι". (Η κριτική αυτή, φυσικά, δεν ισχύει μόνον για τις καθαρά ψυχιατρικές θεραπευτικές μεθόδους, αλλά -όπως θα έλεγε και ο σύγχρονος μαρξιστής κοινωνιολόγος Μπρους Κόεν- και για τις περισσότερες ψυχαναλυτικές ή 'εναλλακτικές' -ιδιαίτερα γι' αυτές- μορφές ψυχοθεραπείας. Βλέπε: "Bruce Cohen: Η ψυχιατρική ηγεμονία. Μια μαρξιστική ανάλυση της ψυχικής ασθένειας").

   Η επαναστατική λύση είναι οι αυτοδιαχειριζόμενες κοινότητες των ασθενών, οι οποίες δεν είναι απλώς "θεραπευτικές κοινότητες", με την στενή έννοια τού όρου της αγγλικής αντιψυχιατρικής αλλά χώροι όπου οι ασθενείς αλληλοεπιδρώντας μεταξύ τους και με την κοινωνία μέσα στην οποία ζουν μπορούν να αποκτήσουν σταδιακά συνείδηση των πραγματικών αναγκών τους (αυτών που η κοινωνία αρνείται να ικανοποιήσει ή παραμορφώνει), συνείδηση δηλαδή της εξέγερσής τους: Οι αυτοδιαχειριζόμενες κοινότητες τείνουν να εξελίξουν την αρρώστια, να την μετατρέψουν δηλαδή μέσω της συλλογικής συνειδητοποίησης σε δύναμη επαναστατική, κατέληγε ο Σαρτρ.
• • • • •

Σοσιαλιστική Κοινότητα Ασθενών και Φράξια Κόκκινος Στρατός


   Κατά τη διάρκεια της δίκης των μελών του SPK υπήρξε προσπάθεια από τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές (και τον γερμανικό τύπο) να συνδεθεί η "Σοσιαλιστική κοινότητα ασθενών" με την τρομοκρατία και ιδιαίτερα με την "ομάδα Μπάαντερ-Μάινχοφ" (Φράξια Κόκκινος Στρατόςm -RAF). Το γεγονός αυτό δεν αποδείχθηκε φυσικά ποτέ -ήταν άλλωστε εξ αρχής κατασκευασμένο. Αληθεύει, όμως, ότι λίγα χρόνια αργότερα κάποια πρώην μέλη του SPK εντάχθηκαν στην λεγόμενη δεύτερη γενιά μελών της RAF.

   Τον Απρίλιο του 1975, ορισμένοι από αυτούς, μεταξύ των οποίων ο Ζίγκφριντ Χάουσνερ που είχε πρόσφατα αποφυλακιστεί, αποτέλεσαν το εξαμελές "Κομάντο Χόλγκερ Μάινς"[13] που κατέλαβε την πρεσβεία της Δυτικής Γερμανίας στην Στοκχόλμη. Πήραν ομήρους τούς υπαλλήλους της πρεσβείας, παγίδεψαν με εκρηκτικά το κτήριο και απαίτησαν από τη γερμανική κυβέρνηση να απελευθερώσει τα κρατούμενα στις φυλακές μέλη της RAF. Δώδεκα ώρες αργότερα, και ενώ η γερμανική κυβέρνηση είχε αρνηθεί οποιαδήποτε συνδιαλλαγή μαζί τους και είχε δώσει άδεια στις σουηδικές αρχές να επέμβουν, ένας αδέξιος -προφανώς- χειρισμός πυροδότησε τα εκρηκτικά: Δύο όμηροι και δύο μέλη του κομάντο σκοτώθηκαν, οι υπόλοιποι συνελήφθησαν.

   Η κυβέρνηση της Γερμανίας απαίτησε την άμεση έκδοση των συλληφθέντων και τη μεταφορά τους σε γερμανικές φυλακές -ακόμη και του Χάουσνερ που έφερε βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις και εγκαύματα σε όλο του το σώμα (ήταν ο υπεύθυνος των εκρηκτικών), και παρά την αντίθετη γνώμη των Σουηδών γιατρών. Πράγματι, ο Χάουσνερ υπέκυψε στα τραύματα του λίγες μέρες αργότερα στο νοσοκομείο των διαβόητων φυλακών του Στάμχαϊμ (Stammheim), γεγονός που σίγουρα δεν δυσαρέστησε -το λιγότερο που μπορούμε να πούμε- τις γερμανικές αρχές._

Χρήστος Μπελόπουλος     




Υστερόγραφο:
Το SPK λέγεται πως "δάνεισε" το όνομά του στο Αυστραλέζικο συγκρότημα βιομηχανικής μουσικής (SPK, 1978-1988). Αν και τα μέλη του συγκροτήματος δεν αποκάλυψαν ποτέ τι πραγματικά σήμαιναν τα γράμματα της ονομασίας τους, είναι αλήθεια ότι σε κάποια τραγούδια τους υπάρχουν στίχοι που φαίνεται να παραπέμπουν σε κείμενα της "Σοσιαλιστικής κοινότητας ασθενών". Οι δύο, άλλωστε, συνιδρυτές της μπάντας είχαν δουλέψει ως νοσηλευτές σε ψυχιατρικές κλινικές και είχαν έρθει σε επαφή με κείμενα του SPK. (Δείγμα μουσικής: Slogun)
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το SPK/PF δεν έβλεπε μάλλον με καλό μάτι αυτήν την συνωνυμία, και όπως σημειώνει εμφατικά σε ιστοσελίδα του: "το SPK (η Σοσιαλιστική Κοινότητα) δεν είχε ούτε έχει σχέση με ψευδό-τρομοκρατικά συγκροτήματα μουσικής"[14]



Σημειώσεις

1. Patientenfront / Sozialistisches Patientenkollektiv: Κείμενα μεταφρασμένα στα ελληνικά
•  SPK -Σοσιαλιστική Κοινότητα Ασθενών, Οι 'ψυχασθενείς' ενάντια στο Κεφάλαιο (Να μεταβάλλουμε την αρρώστια σε όπλο), μετάφραση Δημήτρης Γιαννόπουλος και Βαρβάρα Κολλιοπούλου, εκδ. Κομμούνα, 1983.
   (Το βιβλίο ελεύθερα διαθέσιμο σε ηλεκτρονική μορφή στις διευθύνσεις: athens.indymedia pdf & MediaFire pdf.7Z .)

2. Psychiatrie politique, L’affaire de Heidelberg (SPK), p. 11, Maspero, 1972.

3. "Οι ψυχασθενείς ενάντια στο κεφάλαιο", σελ.39.
4. ό.π., σελ.63.
5. ό.π., σελ.65.
6. ό.π., σελ.67.

7. Tilo Held, "Une action révolutionnaire dans l'Allemagne de Brandt et de Springer", Psychiatrie politique, L’affaire de Heidelberg, p.68, Maspero, 1972.

8. Félix Guattari, La Révolution moléculaire [Η μοριακή επανάσταση], édit. Les Prairies ordinaires, 2012. Σημείωση στο κεφάλαιο "Le S.P.K. (Heidelberg, 1971).

9. François DOSSE, Gilles Deleuze, Félix Guattari: Biographie croisée, La Découverte, 2014

10. Την αλληλεγγύη τους στα φυλακισμένα ή διωκόμενα μέλη του SPK εξέφρασαν και τα μέλη του υπό σύσταση τότε "Εναλλακτικού Δικτύου στην Ψυχιατρική" (Réseau-Alternative à la psychiatrie), στο οποίο συμμετείχαν αντιψυχιατρικά κινήματα από όλη την Ευρώπη και την Αμερική, παρά τις επιμέρους διαφορές τους. Σε δελτίο τύπου που εξέδωσαν τον Γενάρη του 1975 δήλωναν την απόφαση τους να αναλάβουν πρωτοβουλίες και δράσεις ενάντια στην καταστολή που υφίσταντο στην Γερμανία οι πρωτεργάτες και οι ακτιβιστές του SPK.
(Collectif international, "Réseau-Alternative à la psychiatrie", p.27, collection 10/18, 1977.)

11. "Οι ψυχασθενείς ενάντια στο κεφάλαιο", σελ.27.

12. Préface de Jean-Paul Sartre à "SPK - Faire de la Maladie une Arme"

13. Ο Χόλγκερ Μάινς πέθανε τον Νοέμβριο του 1974 στις φυλακές μετά από απεργία πείνας 57 ημερών ενάντια στις εξοντωτικές συνθήκες μεταχείρισης και απομόνωσης που υφίσταντο τα φυλακισμένα μέλη της RAF. "Άνθρωποι (όπως εμείς)", έγραφε σε επιστολή του λίγο πριν πεθάνει, "οι οποίοι αρνούνται να σταματήσουν τον αγώνα, ή νικούν ή πεθαίνουν, αντί να χάσουν και να πεθάνουν".* Δύο μέρες μετά τον θάνατό του το "Κίνημα 2 Ιούνη" εκτέλεσε για αντίποινα τον πρόεδρο του Ανωτάτου Δικαστηρίου του Βερολίνου.
(* Emille Marenssin, Φράξια Κόκκινος Στρατός, εκδ. Διεθνής Βιβλιοθήκη, 1975.)

14. SPK/PF(H), Greek / Auf Griechisch (κείμενα στα ελληνικά).
 • • • • •

(οπισθόφυλλο του βιβλίου
"Οι Ψυχασθενείς ενάντια στο Κεφάλαιο")




  «Μη πίνετε αλκοόλ, μη παίρνετε υπνωτικά ή ηρεμιστικά χάπια. Μη παίρνετε διεγερτικά. Πάρτε την εξουσία, είναι το καλύτερο φάρμακο

  Προκήρυξη του SPK που μοιράστηκε έξω από εργοστάσια της Γερμανίας και της Γαλλίας προς το τέλος της δεκαετίας του 1960 ή αρχές της επόμενης.





9 σχόλια:

  1. Είναι ευπρόσδεκτο, το εκτενές άρθρο σας για την ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΑΣΘΕΝΩΝ (SPK). Και ότι αναφέρεστε στην επιστολή αλληλεγγύης του Jean-Paul Sartre στο SPK η οποία δημοσιεύτηκε το 1972 μόνο στην γερμανική έκδοση του βιβλίου SPK - Aus der Krankheit eine Waffe machen [SPK - Να μεταβάλουμε την αρρώστια σε όπλο]. Ευπρόσδεκτο επίσης ότι παραπέμψατε στην ιστοσελίδα της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΣΘΕΝΩΝ και του ΜΕΤΩΠΟ ΑΣΘΕΝΩΝ – SPK/PF(H) δίνοντας στους αναγνώστες του άρθρου σας την δυνατότητα να πληροφορηθούν από πρώτο χέρι για την συνεχή δράση του SPK/PF(H) από το 1970 έως και σήμρεα

    Ωστόσο θα ήθελα να εστιάσω την προσοχή σας σε κάποια σημεία:

    (συνεχίζει)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαβάζοντας τα σχόλια σας που ακολουθούν, συμφωνούμε μαζί σας -και το έχουμε ήδη γράψει-, ότι το SPK δεν είχε σχέση με την RAF, ανεξάρτητα αν αργότερα κάποια πρώην μέλη του συμμετείχαν σε ενέργειες της. Θεωρούμε επίσης ότι η πρωτότυπη, ιδίως για τη δεκαετία του 1970, δράση του δεν μπορεί να περικλειστεί μέσα στα στενά όρια της αντιψυχιατρικής (όποια και αν είναι η σημασία της λέξης), εξού, άλλωστε, και τα εισαγωγικά στον τίτλο του κειμένου, και βρίσκουμε σημαντική την παρατήρηση σας ότι στο SPK δεν συμμετείχαν μόνο ψυχικά πάσχοντες αλλά και ασθενείς άλλων νοσολογικών κατηγοριών. Σε κάθε περίπτωση, οι αναγνώστες που επιθυμούν να πληροφορηθούν περισσότερα για τις θέσεις του SPK, τη μετεξέλιξή του σε "Μέτωπο Ασθενών" και τη σημερινή του δράση θα συμβουλευτούν, ελπίζουμε, τα πρωτότυπα κείμενα της οργάνωσης στα οποία άλλωστε -όπως και εσείς- παραπέμπουμε.

      Διαγραφή
  2. Ωστόσο θα ήθελα να εστιάσω την προσοχή σας σε κάποια σημεία:

    1) Μετά την σύντομη αναφορά σας στην ιστορία του SPK και τις διώξεις που υπέστησαν ο ιδρυτής του Wolfgang Huber, Dr. med., η σύζυγος του Ursula Huber, Dr.med., και αλλά μέλη του SPK [συλλήψεις, δίκες παρωδίας, κράτηση σε συνθήκες απόλυτης απομόνωσης επί 4 ½ έτη στις φυλακές υψίστης ασφάλειας (‘λευκά κελιά’) Stammheim, Rastatt, Bruchsal, Hohenasperg, και τον αγώνα επιβίωσης κατά τις συνθήκες εξόντωσης αυτές] γράφετε: «Την ίδια χρονιά (το 1973) το SPK μετονομάσθηκε σε "Μέτωπο Ασθενών" (Patientenfront) και μ' αυτήν την ονομασία (SPK/PF) εξακολουθεί να υπάρχει κατά κάποιο τρόπο μέχρι σήμερα».

    Το «κατά κάποιο τρόπο» δεν είναι μόνο ασαφές αλλά δηλώνει και μια αμηχανία εκ μέρους σας να αντιληφθείτε την μετεξέλιξη της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΣΘΕΝΩΝ σε ένα ΜΕΤΩΠΟ ΑΣΘΕΝΩΝ μέσω στοχευμένων επιθέσεων ενάντια στην ιατρική τάξη ως την κύρια υπεύθυνη για τις σύγχρονες μορφές της λεγόμενης ‘βιοπολιτικής’ στην πραγματικότητα όμως θανατοπολιτικής, όπως την γενετική (γενοκτονία, εξάλειψη του ανθρώπινου είδους πριν ακόμα έχει πραγματοποιηθεί), το λεγόμενο υποβοηθούμενο θάνατο (ευθαΝΑΖΙα), το εμπόριο και η αφαίρεση οργάνων με σκοπό τη μεταμόσχευση τους (κλοπή οργάνων, λεγόμενο organ harvesting), τα εμβόλια σε μαζική κλίμακα (ιατρο-βιοντικός πόλεμος).

    Στην ιστοσελίδα του SPK/PF(H) θα βρείτε ένα μεγάλο αριθμό κειμένων (και στα ελληνικά) εξειδικευμένων εφαρμογών της αρρώστιας που μαρτυρούν για τους αγώνες αυτές. Μεταξύ αυτών και τέσσερα βασικά κείμενα, όπως Η Ιατροκρατία σε παγκόσμια κλίμακα [http://www.spkpfh.de/Iatrokratie_im_Weltmassstab_GR.htm], Εξουσία, Ιατραχή / Αρρώστια, Βία [http://www.spkpfh.de/Iatrarchie_GR.htm], Αριθμοί και Υπεράριθμοι [http://www.spkpfh.de/Zahlen_und_Ueberzaehlige_GR.htm] καθώς και Ιατροκλασία [http://www.spkpfh.de/Iatroclasm.htm], τα πρώτα τρία και στα ελληνικά, το τελευταίο στα Αγγλικά, η ανάγνωση των οποίων είναι απολύτως απαραίτητη εάν θέλει κανείς να κατανοεί την μετεξέλιξη της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΣΘΕΝΩΝ σε ένα ΜΕΤΩΠΟ ΑΣΘΕΝΩΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μέρος Γ
    2) Δυστυχώς και παρ’ όλα που είχατε μπροστά σας τα πρωτότυπα κείμενα από τα οποία παραθέτετε επιλεκτικά μερικά αποσπάσματα, επιχειρήσατε και εσείς να φορέσετε στη ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΑΣΘΕΝΩΝ τον κορσέ της άντι-ψυχιατρικής, υπονομεύοντας με αυτόν τον τρόπο την πραγματική διάσταση και ερμηνεία του αγώνα των ασθενών του SPK
    Στην ιστοσελίδα του http://www.spkpfh.de/aufGriechisch.html διατίθεται προς ανάγνωση, μεταξύ άλλων, το εξής κείμενο, το οποίο αναφέρω εδώ ολόκληρο όπως έχει επειδή αφορά και άλλες ανακρίβειες στο άρθρο σας για τις οποίες όμως θα μιλήσω πιο κάτω (υπογράμμιση από μένα):
    « Το Sozialistisches Patientenkollektiv (SPK, 1970/71) - Σοσιαλιστική Κοινότητα Ασθενών - δεν έπαυσε ποτέ να υπάρχει και συνέχισε να επικρατεί όλο και περισσότερο, ακόμα και στις πιο δυσμενείς συνθήκες, ενώ όλα τα άλλα ρεύματα τα οποία είχαν θεωρηθεί τότε ‘πολύ περισσότερο επαναστατικά’ στο μεταξύ ή έχουν αποτύχει και τελειώσει ή έχουν συνθηκολογήσει.
    Το SPK υπάρχει μονάχα ως SPK στο Patientenfront (Μέτωπο Ασθενών), SPK/PF(H).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μέρος Δ

    Σημείωσε και πρόσεξε !
    Το SPK
    • δεν είχε και δεν έχει καμία σχέση με την RAF (Φράξια Ερυθρού Στρατού) ή με ψευδό-τρομοκρατικά συγκροτήματα μουσικής
    • δεν είχε και δεν έχει καμία σχέση με πολιτ-ακτιβιστές, δηλ. με το λεγόμενο κίνημα του ΄68
    • δεν είχε και δεν έχει καμία σχέση με τις λεγόμενες οργανωμένες ομάδες αυτοβοήθειας ή με παρόμοιους συλλόγους
    • δεν είχε και δεν έχει καμία σχέση με τη λεγόμενη αντί-ψυχιατρική ή με άλλους εξειδικευμένους κλάδους εντός ή εκτός της ιατρικής
    αλλά είχε και έχει σχέση με την αρρώστια εναντίον του ιατρό - καπιταλισμού.
    Ήδη εκείνη την εποχή μόνο το SPK πήρε μια θετική στάση υπέρ της αρρώστιας. Καμία άλλη πολιτική ή σοσιαλιστική ή κομμουνιστική ή αναρχική ή μιλιταριστική ομάδα δεν ήταν πρόθυμη να δραστηριοποιηθεί ανάλογα. Στο μεταξύ το SPK / PF (H) διαρκώς εξελίσσεται, επεκτείνεται και σταθεροποιείται για το κοινό συμφέρον και με στόχο να αντιτάσσεται στην τάξη των ιατρών η οποία επί χιλιετίες διαπράττει ατιμώρητη ανθρωποκτονία, και κάνει επιτέλους την αρχή δημιουργώντας ένα μέτωπο ασθενών και μια τάξη ασθενών. Η αρχή διάδοσης του SPK / PF υφίσταται, σήμερα όπως και τότε, στον Πολύ - Εστιακό Επεκτατισμό (ΠΕΕ) – Multi - Fokaler Expansionismus (MFE). Εν τω μεταξύ υπάρχουν πολλοί ΠEΕ (MFE) στην Ευρώπη και σε υπερπόντια κράτη π.χ. της Λατινικής Αμερικής, οι οποίοι, υποταγμένοι μονάχα στην έννοια της αρρώστιας, άρχισαν αυτοτελώς και ανεξάρτητα να δραστηριοποιούνται ».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μέρος Ε

    Σε άλλο σημείο της ιστοσελίδας (αγγλική και γερμανική υποσέλιδα) ΔΙΑΒΆΖΕΤΑΙ υπό τον τίτλο Proposal for a text for international use concerning SPK. Overview.
    http://www.spkpfh.de/ProposalSPKtext.htm (Πρόταση για ένα κείμενο σχετικά με το SPK. Επισκόπηση) το εξής:

    « Το SPK ιδρύθηκε και εξουσιοδοτήθηκε από τον Huber, WD, Dr.med. Το SPK δεν αρνήθηκε ποτέ την ασθένεια όπως άλλοι έκαναν και εξακολουθούν να κάνουν ακόμα και σήμερα. Για το SPK η ασθένεια πράγματι υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει. Πραγματική ασθένεια που προκλήθηκε και προκαλείται από το σύστημα τόσο στην ψυχιατρική όσο και σε όλους τους υπόλοιπους τομείς της ιατρικής. Ήταν το SPK που εισήγαγε για πρώτη φορά την ασθένεια στην ιατρική (SPK), αργότερα στο νομικό σύστημα και στα δικαστήρια (KRANKHEIT IM RECHT). Το PF / SPK (H) αγωνίζεται υπέρ της ασθένειας και κατά όλων των γιατρών και ενάντια τον καπιταλισμό. Το PF / SPK (H) εφαρμόζει την ασθένεια (!) ως όπλο συλλογικής απελευθέρωσης και της επαναστατικής αλλαγής σε όλους τους τομείς της ζωής, στην κοινωνική, οικονομική, πολιτική και τη λεγόμενη φυσική ζωή.

    Στο SPK του 1970-1971 στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, οι ασθενείς ήρθαν στο SPK - όπως προηγουμένως στο Huber στην Ψυχιατρική Πολυκλινική - λόγω ατυχημάτων, κακότεχνων χειρουργικών επεμβάσεων, ατυχημάτων δηλητηρίασης, τραυμάτων από ηλεκτροσόκ κλπ. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν μισθωτοί, συμπεριλαμβανομένων και νέων και ηλικιωμένων τεχνιτών και εργατών, εκ των οποίων οι περισσότεροι σε σχέση εργασίας παρά ως άνεργοι, επίσης συνταξιούχοι, νοικοκυρές, άτομα με πανεπιστημιακά πτυχία, φοιτητές και παιδιά.

    Η Ιατρική τάξη πρέπει να φύγει! Ο στόχος είναι η αταξική κοινωνία

    Η ψυχιατρική είναι καμουφλάζ και η άντι-ψυχιατρική αποτελεί μέρος αυτής και είναι μια ακόμα χειρότερη ενίσχυση της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μέρος ΣΤ

    Σε κάθε μέρος της φύσης υπάρχουν τα διάφορα είδη, εκτός από τον άνθρωπο, ο οποίος δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί ως είδος. Το μυστικό της ασθένειας είναι το ανθρώπινο είδος (Menschengattung). Ο καθένας συνδέεται με μια ιδιαίτερη ασθένεια (Einzelkrankheit) η οποία, αντικειμενικά, στοχεύει στη δημιουργία του ανθρώπινου είδους (Gattung). Αλλά οι γιατροί ενισχύουν τη ιδιαίτερη ασθένεια του απομονωμένου ασθενή για να βγάλουν λεφτά από αυτήν. Έτσι, οι γιατροί αποβάλουν το ανθρώπινο είδος, πριν υπάρξει. Η γενετική είναι η γενοκτονία της τρίτης χιλιετίας.

    Όχι στον κλώνο.
    Ναι στην δημιουργία της τάξης των ασθενών ενάντια στην τάξη των ιατρών!
    Το SPK του 1970/71 ήταν ένα πρώτο ξεκίνημα!

    Και δουλεύει: Το PF / SPK (H), επιτίθεται στην τάξη των ιατρών με όλα τα μέσα (Jean-Paul Sartre) από περισσότερα από σαράντα οκτώ έτη, έχει ήδη πραγματοποιήσει τη δική του κοινωνία, απελευθερωμένη από όλους τους γιατρούς, και απορρίπτει σχόλια, που δεν συνδέονται με την πρακτική εργασία του PF / SPK (H), που δεν συνδέονται με την Pathopraktik (πρακτική μέσω της αρρώστιας). Γι’ αυτό και πρόκειται για σχόλια που είναι λανθασμένα εξ αρχής.
    Η πιο φημισμένη μεταξύ των πολλών δημοσιεύσεων του PF / SPK (H) είναι το βιβλίο SPK – Aus der Krankheit eine Waffe machen με ένα πρόλογο από τον ιδρυτή της SPK, Huber, WD, και ένα πρόλογο του Jean-Paul Sartre. Οι εκδόσεις διατίθενται στις πιο σημαντικές γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, ιταλικά, ολλανδικά, γερμανικά και ελληνικά*). Δείτε επίσης www.spkpfh.de.

    Κανείς δεν μπορεί να εκφράζει άποψη για το SPK χωρίς να λάβει υπόψιν τα βασικά στοιχεία που αναφέρονται στο παραπάνω κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μέρος Ζ

    Όσον αφορά την ελληνική έκδοση του βιβλίου αυτού υπό τον τίτλο SPK. Οι ψυχασθενείς ενάντια το Κεφάλαιο και με υπότιτλο σε παρένθεση την μετάφραση του γερμανικού τίτλου «Να μεταβάλλουμε την αρρώστια σε όπλο» πρέπει να διευκρινιστεί ότι η έκδοση αυτή έγινε ΧΩΡΙΣ την εξουσιοδότηση του ιδρυτή του SPK και του ασθενή του Μετώπου, Huber, WD. Ο τίτλος υπό τον οποίο κυκλοφορεί στην Ελλάδα από το 1983 δεν αντιστοιχεί στο πρωτότυπο τίτλο και συνιστά μια λανθασμένη ερμηνεία και αυθαίρετη διαστρέβλωση του αγώνα των ασθενών του SPK εκ μέρος του εκδότη Γ. Καραμπελιά (ΚΟΜΟΥΝΑ).

    Επίσης άλλαξε το εξώφυλλο. Ενώ στην ελληνική έκδοση εμφανίζεται ένα χορευτικό συγκρότημα αποτελούμενο από ασθενείς, νοσοκόμοι και ιατροί οι οποίοι κινούνται σε κυκλικό χορό, και στο βάθος φαίνεται μια ‘κλούβα’ για την μεταφορά των ασθενών, ένα σκηνικό που παραπέμπει σε συμφιλίωση μεταξύ του ιατρικού προσωπικού και των ασθενών, στο πρωτότυπο εξώφυλλο απεικονίζεται ένα πανό που κρέμεται από τον τοίχο ενός διοικητικού κτιρίου στο οποίο γράφεται το σύνθημα «Η πέτρα την οποία κάποιος ρίχνει στα κέντρα διοίκησης του Καπιταλισμού και η πέτρα στα νεφρά υπό την οποί κάποιος άλλος πάσχει είναι ανταλλάξιμες. Ας προστατευτούμε από τις πέτρες στα νεφρά!» [To cast a stone into a commanding centre of Capitalism is one thing. But to transform a kidney-stone into activity is the same. We ought to protect ourselves against kidney-stones], Το σκηνικό τούτο παραπέμπει σε γιορταστικό, αλλά δεν γίνεται σαφές ο λόγος.

    Επίσης λείπει στην ελληνική έκδοση η επιστολή συμπαράστασης του Jean-Paul Sartre, η οποία εισάγει τόσο τη γερμανική όσο και όλες τις ξενόγλωσσες εκδόσεις του βιβλίου.

    Δυστυχώς αυτή η αυθαίρετη παρέμβαση και διαστρέβλωση εκ μέρους του εκδότη προκαθόριζε στην Ελλάδα την αντίληψη για τον αγώνα του SPK από το 1983 μέχρι και σήμερα, περιορίζοντας τον σε μια υπόθεση μεταξύ ψυχασθενών και της ψυχιατρικής, καπηλεύοντας με αυτόν τον τρόπο τον αγώνα των ασθενών: αντί για την ανατροπή και κατάργηση του κεφαλαιοκρατικό συστήματος ‘υγείας’ για να πάρουν την αρρώστια στα χέρια τους χρησιμοποιούνται για τη μεταρρύθμιση του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μέρος Η

    Επαναλαμβάνω: «Στο SPK του 1970/71 η αποκαλούμενη αντι-ψυχιατρική δεν λήφθηκε ποτέ υπόψιν, δεν έγινε ποτέ συζήτηση για αυτήν ούτε καν για αστείο, και ακόμα λιγότερα μπορούσε να βρεθεί κάποιο βιβλίο σχετικά με αυτήν για κοινή χρίση στους χώρους του SPK και πόσο μάλλον αμετάφραστο. Η αντιψυχιατρική περιλαμβάνει το άνοιγμα κλειστών ιδρυμάτων για επίλεκτα συνήθως προσαρμοσμένα άτομα. Ο Laing, ο Cooper και ο Basaglia, οι «αντι-ψυχίατρο» αυτοί ήταν ψυχίατροι και επέμεναν πάντα να παραμείνουν τουλάχιστον αυτό, δηλ. ιατροί, και τούτο σε κάθε περίπτωση, ‘εδώ ασθενής, εκεί ασθενής …’.

    Όλες οι ιατρικές ειδικότητες, με εξαίρεση την ψυχιατρική, είναι αντι-ψυχιατρικές. Ήταν όλες τους από πάντα ενάντια στην ψυχιατρική και τους ψυχίατρους, οι ειδικοί παθολόγοι, οι χειρουργοί, κλπ., επομένως, είναι όλοι αντι-ψυχίατροι. Και οι ίδιοι οι ψυχίατροι είναι, προαιρετικά, αντι-ψυχίατροι».

    Η αντι-ψυχιατρική με την στενότερη έννοια, τότε, υπήρξε σε κάποια βιβλία και σε κλειστά ιδρύματα και επιλεκτικά ανοιχτά ιδρύματα. Οι ασθενείς της πολυκλινικής δεν ήταν νοσηλευόμενοι ή κλεισμένοι αλλά ήταν έξω εξ ’αρχής, επειδή στην περίπτωση της Πολυκλινικής επρόκειτο για ένα είδος εξωτερικό ιατρείο, κατά την εποχή του Huber, WD., αναπληρωτής διευθυντής της Πολυκλινικής.

    Όπως ανέφερα παραπάνω, μόνο ένα μικρό ποσοστό ασθενών που ήρθαν στο SPK ήταν ‘ψυχασθενείς’. Η πλειοψηφία των ασθενών απευθύνθηκαν στο SPK λόγω των συνηθισμένων σωματικών νόσων, ατυχημάτων, κακότεχνων χειρουργικών επεμβάσεων, ατυχημάτων δηλητηρίασης, τραυμάτων από ηλεκτροσόκ, νευρολογικών δυσλειτουργιών κλπ., ή επρόκειτο για ασθενείς οι οποίοι, αν και είχαν περάσει τυχαία ή για το τίποτα σε μια Πολυκλινική (αρχικά κλινική για άπορους) του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης, στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν όμως ψυχικά τραυματισμένοι και ψυχιατρικά στιγματισμένοι, και είχαν αποφασίσει οικειοθελώς, ειδικά από τότε που υπήρξε το SPK, να παραμείνουν και να συμμετέχουν.

    Αυτή ήταν η σχέση του με την ψυχιατρική ή με την αντι-ψυχιατρική, δηλ. καμία σχέση! Η ιατρική τάξη είναι το πρόβλημα που πρέπει να λυθεί, η αταξική κοινωνία είναι ο στόχος, η ψυχιατρική είναι περισπασμός, η αντι-ψυχιατρική είναι μια από τις συναφείς ενισχύσεις της. Και τούτο είναι και η σχέση της αρρώστιας με την ψυχιατρική / αντι-ψυχιατρική, δηλ. καμία!

    Εξάλλου, το SPK του 1970/71 και έπειτα έως και σήμερα δεν χρειαζόταν ποτέ να αναζητήσει για πρότυπα τα οποία δεν υπήρχαν ούτε τότε αλλά (δυστυχώς!) ούτε υπάρχουν μέχρι και σήμερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή