"Τα πλοία των τρελών [γυναικών]" του Josse Bade (Γιόσσε Μπάντε)

    Το 1498, ο ουμανιστής Φλαμανδός τυπογράφος και εκδότης Josse Bade (Γιόσσε Μπάντε ή Ζος Μπαντ)[1], επηρεασμένος από την ανάγνωση του Narrenschiff του Σεμπάστιαν Μπαρτ, έγραψε στα λατινικά ένα σχετικά μικρό (40 περίπου σελίδες) πρωτότυπο αλληγορικό έργο με τίτλο "Stultiferae naves" [=Τα πλοία των τρελλών].[2]

"Stultiferae Naves"
Το καράβι της Εύας

    Ο Bade φαντάζεται ένα στολίσκο πέντε πλοιαρίων, το καθένα από τα οποία αντιπροσωπεύει μία από τις πέντε αισθήσεις και έχει ως κυβερνήτη μια τρελή γυναίκα. Ένα έκτο καράβι αποτελεί τη ναυαρχίδα του στόλου με καπετάνισσα την πρωτόπλαστη Εύα, την αιτία της ανθρώπινης πτώσης και δυστυχίας. Πρόθεσή του ήταν να καυτηριάσει τη ροπή του γυναικείου φύλου προς τις σαρκικές ηδονές και την ακολασία, δηλαδή προς την αμαρτία και την παραφροσύνη.[3]

    Στο κείμενο εναλλάσσεται ο πεζός με τον έμμετρο λόγο. Στα πεζά τμήματα το ύφος είναι διδακτικό: ο αφηγητής-συγγραφέας σχολιάζει, υιοθετώντας τις αυστηρές ηθικολογικές αρχές της εποχής, τις απολαύσεις που συνδέονται με τις διάφορες αισθήσεις. Στα έμμετρα τμήματα, αντίθετα, είναι η φωνή των τρελών καραβιών που ακούγεται, η σαγηνευτική φωνή των προσωποποιημένων αισθήσεων που επιδιώκει να ξυπνήσει τις ευαισθησίες και τον αισθησιασμό του αναγνώστη. Όπως γράφει η πανεπιστημιακός και συγγραφέας O. A. Duhl, αν οι χριστιανικές αξίες εξαναγκάζουν τον Bade να καυτηριάσει τη σύνδεση που ενώνει αισθήσεις, ηδονή και αμαρτία, η ουμανιστική νέο-πλατωνική του αισθητική τού επιβάλλει αντιθέτως να εξυμνήσει αυτές τις ίδιες αισθήσεις ως κίνητρα της ποιητικής δημιουργίας.[4]

"Stultiferae Naves"
Το πλοίο της τρελής όσφρησης

    Το κείμενο συνοδεύεται από έξι γκραβούρες. Στην πρώτη απεικονίζεται η Εύα γυμνή να δείχνει προκλητικά στον Αδάμ το απαγορευμένο δένδρο (το δένδρο του καλού και του κακού)· στις υπόλοιπες απεικονίζονται τα καράβια των τρελών αισθήσεων. Το πλήρωμά τους απαρτίζεται από γυναίκες που φορούν σκουφιά με κουδούνια και αυτιά γαϊδάρου -χαρακτηριστικό στοιχείο των τρελών στην εικονογραφία της εποχής.

    Το ποίημα του Josse Bade θεωρείται ένα από τα σημαντικά κείμενα του πρώιμου ουμανισμού, δεν είχε όμως την απήχηση στο ευρύ κοινό που είχε το έργο του Σεβαστιανού Μπραντ και γρήγορα ξεχάσθηκε. Θεωρείται πάντως βέβαιο ότι ο Έρασμος το είχε υπ' όψιν του όταν, το 1509,  έγραφε το "Μωρίας εγκώμιον", το σημαντικότερο ίσως έργο του· άλλωστε ο Bade ήταν φίλος και εκδότης του στη Γαλλία[5].

©  Χρήστος  Μπελόπουλος


Σημειώσεις


1. Γιόσσε Μπάντε (Josse Bade ή Jodocus Badius Ascensius) 

Ο Josse Bade (Γιόσσε Μπάντε ή Ζος Μπαντ, γαλλιστί) γεννήθηκε στο Βέλγιο το 1462. Σπούδασε αρχικά στη Γάνδη και στη Λουβένη και αργότερα στην Ιταλία, στη Φερράρα και στη Μάντοβα, όπου μυήθηκε στον ιταλικό ουμανισμό και την πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία.
"Stultiferae Naves"
Το πλοίο της τρελής γεύσης
Δίδαξε για κάποιο διάστημα ως καθηγητής λατινικών σε ένα αριστοκρατικό λύκειο της Λυών δουλεύοντας ταυτόχρονα και ως τυπογράφος. Το 1499 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι και ίδρυσε το δικό του τυπογραφείο. Εξέδωσε δεκάδες αρχαία κείμενα, σε λατινική κυρίως γλώσσα, καθώς και συγγράμματα Ιταλών και Γάλλων ουμανιστών. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους εκδότες του 16ου αιώνα. Υπήρξε επίσης συγγραφέας αρκετών κειμένων με φιλολογικό και φιλοσοφικό περιεχόμενο, θεωρητικός της ποίησης και ποιητής -στην εποχή του μάλιστα εκτιμήθηκε ως ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους ποιητές σε λατινική γλώσσα. Το "Stultiferae naves" [Τα πλοία των τρελών] υπήρξε το σημαντικότερο ποιητικό του έργο. Πέθανε στο Παρίσι το 1535.

2. Josse Bade, Stultiferae naves sensus animosque trahentes mortis in exitium, 1500. Google books

3. Απαντώντας στον "αντιφεμινισμό" του Josse Bade, o Γάλλος ουμανιστής γιατρός και συγγραφέας  Συμφοριανός Σαμπιέ (Symphorien Champier, 1472-1540) δημοσίευσε το 1503 το "Πλοίο των ενάρετων γυναικών" ["la Nef des dames vertueuses"], στο οποίο αναλαμβάνει την υπεράσπιση του γυναικείου φύλου εξυμνώντας τις αρετές του. (Βλέπε: "Το πλοίο των ενάρετων γυναικών του Συμφοριάν Σαμπιέ": https://belopoulos.blogspot.com/2016/01/la-nef-des-dames-vertueuses.html )

4. Olga Anna Duhl, "Allégories des cinq sens dans 'la Nef des Folles'" [Αλληγορίες των πέντε αισθήσεων στο 'Πλοίο των τρελών'] Le Moyen Français, vol. 59, 2006.

5. Olga Anna Duhl, "Le plaisir des sens comme source de bonheur dans les Stuliferae naves de Josse Bade el l'Éloge de la Folie d'Érasme [Η ηδονή των αισθήσεων ως πηγή ευτυχίας στο 'Stuliferae naves' του Γιόσσε Μπάντε και στο 'Εγκώμιον της Τρέλλας' του Εράσμου]", Renaissance and Reformation / Renaissance et Réforme, p. 17-35, vol.30-1, 2006.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου