(Από την αντιψυχιατρική και την "εναλλακτική" ψυχιατρική στον νεοϊδρυματισμό της "ψυχιατρικής μεταρρύθμισης")
"Αντιψυχιατρική" ονομάσθηκε ένα κίνημα έμπρακτης και ριζοσπαστικής αμφισβήτησης των θεωριών και των θεραπευτικών τεχνικών της θεσμικής και της ακαδημαϊκής ψυχιατρικής το οποίο εμφανίσθηκε στα χρόνια του 1960 και 1970 στις δυτικές κοινωνίες -ιδιαίτερα στην Ιταλία, τη Βρετανία και τη Γαλλία- παίρνοντας διάφορες μορφές ανάλογα με τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που επικρατούσαν σε κάθε χώρα.
"Η βιομηχανία της τρέλας" Thomas Szasz, έκδ. 1983 |
• • • • •
Ο απόηχος των αντιψυχιατρικών ιδεών στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα οι αντιψυχιατρικές ιδέες άρχισαν να γίνονται ευρύτερα γνωστές μέσα στο έντονα πολιτικοποιημένο κλίμα που ακολούθησε την πτώση της χουντικής δικτατορίας το 1974, παράλληλα με την εμφάνιση των "νέων κοινωνικών κινημάτων" (κινήματα για τα δικαιώματα των γυναικών, των ομοφυλοφίλων, των φυλακισμένων) και σε αλληλοεπίδραση με αυτά. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας μεταφράσθηκαν και εκδόθηκαν τα σημαντικότερα βιβλία του Ρόναλντ Λαινγκ [4] και του Ντέιβιντ Κούπερ [5], αλλά και βιβλία του Τόμας Σαζ [6] και του Τζιοβάνι Τζέρβις[7]. Ο εκδοτικός πυρετός συνεχίσθηκε και την επόμενη δεκαετία, με τα βιβλία των Βρετανών αντιψυχιάτρων -και "γκουρού" της χίππικης γενιάς και της αντικουλτούρας- να κρατούν την πρωτοκαθεδρία,[8] ενώ το καλοκαίρι του 1985 επισκέφθηκε την Ελλάδα και ο ίδιος ο Ρόναλντ Λαινγκ για να "διδάξει" σε σεμινάρια που είχε οργανώσει στη Χίο το Ιωνικό Κέντρο.
"Η Τρέλα" τεύχος 2, 1980 |
Νέοι γιατροί, ειδικευόμενοι ψυχίατροι, αλλά και ψυχολόγοι και νοσηλευτές στα δημόσια ψυχιατρεία προέβαλαν το αίτημα της αποασυλοποίησης / αποϊδρυματοποίησης, καταγγέλλοντας ταυτόχρονα τις αυθαιρεσίες και τις καταχρήσεις της θεσμικής ψυχιατρικής και την βαρβαρότητα του παραδοσιακού ψυχιατρικού ασύλου. Το 1979 κυκλοφόρησε το αντιψυχιατρικό περιοδικό "Η τρέλα", το οποίο εξέδωσε άλλα δύο τεύχη το 1980 και 1981.[12] Την επόμενη χρονιά (το 1980) ιδρύθηκε από θεραπευτές και θεραπευόμενους η "Κίνηση για τα δικαιώματα των ψυχασθενών" (η οποία από το 1982 άρχισε να εκδίδει το δικό της έντυπο με τον δανεισμένο από μια ρήση του Φράνκο Μπαζάλια τίτλο "Η ελευθερία είναι θεραπευτική"[13]), και σχηματίστηκε από γιατρούς που είχαν υπηρετήσει ως ειδικευόμενοι ή αγροτικοί στη Λέρο η "Ομάδα γιατρών της Λέρου" (μέλη της οποίας τα επόμενα χρόνια θα συμμετάσχουν με πρωταγωνιστικό ρόλο στα χρηματοδοτούμενα από της Ευρωπαϊκή ένωση προγράμματα "ψυχιατρικής μεταρρύθμισης").
"Η ελευθερία είναι θεραπευτική" τεύχος 2, 1983 |
Τέλος, το 1984 -και εν όψει της επερχόμενης ψυχιατρικής μεταρρύθμισης- η Επιστημονική Ένωση του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής ("Δαφνί") ξεκίνησε την έκδοση των "Τετραδίων Ψυχιατρικής" (που εξακολουθούν να εκδίδονται μέχρι σήμερα). Τα "Τετράδια Ψυχιατρικής" παράλληλα με τη δημοσίευση άρθρων τα οποία θα μπορούσαν κάλλιστα να δημοσιευτούν και σε κάποιο "κλασικό" περιοδικό ψυχιατρικής ή ψυχανάλυσης, αλλά και διαφημίσεων της φαρμακευτικής βιομηχανίας, προώθησε διαχρονικά τις ιδέες των δικαιωμάτων των ψυχικά πασχόντων, της αποασυλοποίησης και της αποϊδρυματοποίησης στο πνεύμα των διαδόχων του Φράνκο Μπαζάλια και της "εναλλακτικής ψυχιατρικής". Αλλά, περάσαμε πλέον από την "εποχή της αντιψυχιατρικής" στην εποχή της "μεταρρύθμισης": Το αίτημα της αντιψυχιατρικής (βρετανικής και ιταλικής) "να κλείσουν τα ψυχιατρεία και ν' αλλάξουν επάγγελμα οι ψυχίατροι" αντικαταστάθηκε από πιο ήπιες και "ρεαλιστικές" απαιτήσεις…
• • • • •
Προκήρυξη για τα δικαιώματα των ψυχασθενών, 1984 |
Οι ιδέες της βρετανικής αντιψυχιατρικής (της κατ' εξοχήν αντιψυχιατρικής) επηρέασαν, αντίθετα, έναν πολύ μικρό αριθμό επαγγελματιών ψυχικής υγείας. Μεγαλύτερη απήχηση στους επαγγελματικούς χώρους είχε η ιταλική εκδοχή της αντιψυχιατρικής, οι ιδέες δηλαδή της "δημοκρατικής ψυχιατρικής" (Psichiatria Democratica) του Φράνκο Μπαζάλια και τού διαδόχου του Φράνκο Ροτέλλι.[18] Αλλά και πάλι μιλάμε για έναν μικρό αριθμό ψυχιάτρων (και ψυχολόγων), οι οποίοι όμως, παρόλα αυτά, στις αρχές της δεκαετίας του 1980 κατόρθωσαν να ταράξουν (πρόσκαιρα) τα λιμνάζοντα νερά της ελληνικής ψυχιατρικής και να συμβάλλουν στην επίσπευση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, στον εξανθρωπισμό των δημοσιών ψυχιατρείων και στο οριστικό κλείσιμο ορισμένων από αυτά. Ωστόσο, όπως άλλωστε θα ανέμενε κανείς, δεν μπόρεσαν να επηρεάσουν συνολικά και ουσιαστικά την κατεύθυνση της μεταρρύθμισης και γενικότερα της ελληνικής ψυχιατρικής, η οποία παραμένει -όσο ποτέ άλλοτε- εξουσιαστική, ιατροκεντρική και σχεδόν αποκλειστικά βιολογική και βιολογίζουσα.
• • • • •
Μια προαναγγελθείσα κατάληξη
"Ακόμη και αν μας φτιάξετε ένα νοσοκομείο από χρυσάφι, θα παραμείνουμε
για πάντα εχθροί: εσείς θα είστε ο υγιής και εγώ ο άρρωστος."
(Ένας ασθενής απευθυνόμενος στον Φράνκο Μπαζάλια) [19]
για πάντα εχθροί: εσείς θα είστε ο υγιής και εγώ ο άρρωστος."
(Ένας ασθενής απευθυνόμενος στον Φράνκο Μπαζάλια) [19]
Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες είχαν την ίδια μουντή κατάληξη, ακόμη και στις χώρες που οι ιδέες της αντιψυχιατρικής και των -ως ένα βαθμό- συγγενών κινημάτων, όπως αυτό της "θεσμικής ψυχοθεραπείας" στη Γαλλία, ήταν εξαρχής περισσότερο διαδεδομένες και ισχυρές.
"Η ελευθερία είναι θεραπευτική" τεύχος 3-4, 1984 |
Η τροπή που ξαναπαίρνουν σήμερα τα πράγματα, με τον καταφανή πλέον νεοϊδρυματισμό των "ενδιάμεσων δομών" της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης και με πανταχού παρούσα την παντοδύναμη "ψυχιατρική ηγεμονία" [21], μας αναγκάζουν να αναρωτηθούμε ξανά αν θα ήταν ποτέ δυνατόν να υπάρξει στο πλαίσιο του καπιταλιστικού συστήματος μια άλλη, "εναλλακτική", ψυχιατρική και ψυχολογία, όποιες και αν είναι οι πολιτικές πεποιθήσεις των επαγγελματιών της ψυχικής υγείας. Τα αντιψυχιατρικά κινήματα στις δεκαετίες του 1960 και 1970 είχαν δώσει τη δική τους απάντησή, και -ίσως- είναι καιρός να την ξαναθυμηθούμε, απαλλαγμένοι από τους ρομαντισμούς του παρελθόντος…
© Χρήστος Μπελόπουλος
Σχετικά:
• Αποικία Ψυχοπαθών Λέρου. Μια αναδρομή στην ιστορία (1957-1990)• "Ζωντανά πτώματα". Η καθημερινή ζωή στο ψυχιατρικό άσυλο (Γιώργης Ζάρκος)
• Τρεις ταινίες για το ψυχιατρικό άσυλο της Λέρου: "Οι αζήτητοι", "Το νησί των αποβλήτων", "Η ελευθερία είναι θεραπευτική "
|
|
|
Σημειώσεις και Παραπομπές
1. Ντέιβιντ Κούπερ - Άγκνες Χέλλερ, Οι ριζικές ανάγκες, εκδ. Κομμούνα, 1990.
2. Συνέντευξη του Ντέιβιντ Κούπερ στο ισπανικό περιοδικό "El viejo topo", αναδημοσιευμένη στο "Ιδεοδρόμιο" (τεύχος 60) τον Ιανουάριο του 1981. Επιλεγμένα αποσπάσματα της συνέντευξης στο παρόν ιστολόγιο: "Δεν υπάρχουν προσωπικά προβλήματα. Όλα τα προβλήματα είναι πολιτικά. Μια συνέντευξη με τον David Cooper": https://belopoulos.blogspot.com/2017/09/DavidCooper-nonpsychiatry.html
3. Μισέλ Φουκώ: "Το σιωπηλό άκουσμα του καθισμένου μέσα στην πολυθρόνα του ψυχαναλυτή δεν είναι εντέλει και τόσο ξένο με την πιεστική ψυχιατρική 'συνέντευξη' και τη στενή επιτήρηση του ασύλου… ("Μαγεία και Τρέλα. Ο Μισέλ Φουκώ σχολιάζει το έργο του Τόμας Σας": https://belopoulos.blogspot.com/2017/06/Foucault-Szasz.html)
4. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικούς μόνο τίτλους έργων του Ronald Laing που εκδόθηκαν κατά τη δεκαετία του 1970:
• "Ο διχασμένος εαυτός", εκδ. Καστανιώτη, 1975.
• "Ο εαυτός και οι άλλοι", εκδ. Καστανιώτη, 1975.
• "Η πολιτική της οικογένειας", εκδ. Καστανιώτη, 1975.
• "Η ψυχική ισορροπία, η τρέλα και η οικογένεια" (σε συνεργασία με τον Aaron Esterson), εκδ, Ράππα, 1975.
• "Η πολιτικής της εμπειρίας και το πουλί του παραδείσου", εκδ. Καστανιώτη, 1977.
Για έναν πληρέστερο κατάλογο των έργων του Ρόναλντ Λαινγκ στα ελληνικά, βλέπε: https://belopoulos.blogspot.gr/2016/01/RonaldLaing.html#vivlia
5. Βιβλία του David Cooper που εκδόθηκαν τη δεκαετία του 1970:
• "Ψυχιατρική και Αντιψυχιατρική", εκδ. Ράππα, 1975.
• "Ο θάνατος της οικογένειας", εκδ. Καστανιώτη, 1976 .
• "Η γραμματική της ζωής", εκδ. Καστανιώτης, 1977.
• "Η γλώσσα της τρέλας", εκδ. Ελεύθερος τύπος, 1978.
7. Giovanni Gervis, Εργάτης και νεύρωση, εκδ. Στοχαστής, 1978.
"Σύμπτωμα" τεύχος 5, 1982 |
9. Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ακόμη την "Ανοιχτή πόλη" που εξέδιδε ο Βλάσης Ρασσιάς και το περιοδικό "Σύμπτωμα" που εξέδιδε ομάδα φοιτητών της οδοντιατρικής σχολής.
10. Christos Belopoulos, "Στοιχεία για μια μελέτη της ψυχιατρικής στην Ελλάδα", Διπλωματική διατριβή. [Τίτλος πρωτοτύπου: "Psychopathologie et environnement. Éléments pour une étude de la psychiatrie en Grèce", Université Paris VIII, Juin 1977.]
11. Η "Αποικία Ψυχοπαθών Λέρου" (αργότερα "Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Λέρου", και μετέπειτα "Κρατικό Θεραπευτήριο Λέρου") ιδρύθηκε το 1957, προκειμένου να αποσυμφορηθούν τα ψυχιατρεία της Αττικής, και της υπόλοιπης Ελλάδος" από τους "αζήτητους" και "ανίατους" ασθενείς τους. Οι ασθενείς μεταφέρονταν με "καραβιές" ομαδικά, κατά δεκάδες ή και εκατοντάδες, κάτω από άθλιες συνθήκες με οχηματαγωγά του πολεμικού ναυτικού. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, στο άσυλο της Λέρου συνωστίζονταν περίπου 2.500 έγκλειστοι. Υπήρχε ένας μόνο ψυχίατρος και ως φύλακες-νοσοκόμοι προσλαμβάνονταν οι ψαράδες και οι αγρότες του νησιού χωρίς καμιά προηγούμενη εκπαίδευση και εποπτεία. Μετά την πτώση του χούντας το 1974, η "Λέρος" έγινε το σύμβολο διεθνώς μιας παρωχημένης ψυχιατρικής αντίληψης, συνώνυμο της ασυλιακής φρίκης και της απάνθρωπης μεταχείρισης ανυπεράσπιστων εγκλείστων.
• Περισσότερα: "Αποικία Ψυχοπαθών Λέρου. Μια αναδρομή στην ιστορία (1957-1990)",
12. Τα τεύχη της "Τρέλας" του 1980 και 1981 είναι ελεύθερα προσβάσιμα σε ηλεκτρονική μορφή στον ιστότοπο του "Ελευθεριακού Ψηφιακού Αρχείου": http://archive.eutopia.gr/
• Τα περισσότερα άρθρα της "Τρέλας" είναι ανυπόγραφα· κάποια άλλα υπογεγραμμένα από τον Κλεάνθη Γρίβα.
13. "Τι είναι η κίνηση για τα δικαιώματα των ψυχασθενών", Η ελευθερία είναι θεραπευτική, τεύχος 2, Απρίλιος 1983.
• Το πρώτο τεύχος του περιοδικού εκδόθηκε το 1982 με ένα εξώφυλλο που παραπέμπει στο πρώτο τεύχος του γαλλικού αντιψυχιατρικού περιοδικού "Gardes fous" (Μάρτιος 1974). Το τεύχος 2 το 1983, το διπλό τεύχος 3-4 το 1984, το 5-6 το 1985, το 7-8 το 1988 και το 9 το 1989. Δύο ακόμη τεύχη εκδόθηκαν το 1993 και το 2003 αντιστοίχως.
• Για την ιστορία, τις θέσεις και την προοδευτική απο-ριζοσπατικοποίηση της "Κίνησης για τα Δικαιώματα των Ψυχασθενών", μέχρι την οριστική διάλυσή της στα μέσα της δεκαετίας του 2000, βλέπε: Despo Kritsotaki, "Changing Psychiatry or Changing Society? The Motion for the Rights of the 'Mentally Ill' in Greece, 1980-1990" ['Ν' αλλάξουμε την ψυχιατρική ή ν' αλλάξουμε την κοινωνία; Η Κίνηση για τα Δικαιώματα των 'Ψυχικών Πασχόντων' στην Ελλάδα, 1980-1990']. Journal of the History of Medicine and Allied Sciences, v. 76/4, Oct. 2021.
14. Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, "Οι αζήτητοι" του Κώστα Ζώη: http://www.gfc.gr/el/ταινίες/χρονολογικός-κατάλογος/movie/year/οι-αζητητοι.html
• "Οι Αζήτητοι" στο Vimeo: https://vimeo.com/32960558
• "Οι Αζήτητοι" στο YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fGtvB4CTDrQ
15. "Δύο σχόλια για μια ταινία", Η ελευθερία είναι θεραπευτική, τεύχος 2, Απρίλιος 1983.
• Περισσότερα για την ταινία του Κωστή Ζώη: "Τρεις ταινίες για το ψυχιατρικό άσυλο της Λέρου", https://belopoulos.blogspot.com/2018/08/AsylumofLeros-Documentaryfilms.html
16. Ανάμεσα στις λιγοστές ομάδες που δημιουργήθηκαν και άφησαν πίσω τους κάποια ίχνη, μπορούμε να αναφέρουμε την "Ομάδα δουλειάς για τα ψυχιατρεία" που σχηματίσθηκε το 1978 από κάποιους φοιτητές στην Θεσσαλονίκη. Ένα σχετικά εκτενές κείμενό της με τίτλο "Ψυχιατρεία: Θεραπευτική εξόντωση" δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Ιδεοδρόμιο (τεύχος 20, Φλεβάρης 1979).
17. Jacques Lesage de la Haye, La mort de l'asile. Histoire de l'antipsychiatrie [Ο θάνατος του ψυχιατρικού ασύλου. Ιστορία της αντιψυχιατρικής], p. 68, édit. Libertaires, 2010.
18. Η επίδραση του Φράνκο Μπαζάλια (Franco Basaglia, 1924-1980) και της ιταλικής "Δημοκρατικής Ψυχιατρικής" οφείλεται και στην παρουσία ομάδων επαγγελματιών-εθελοντών από το Ψυχιατρείο της Τεργέστης, οι οποίοι υπό την εποπτεία του Φράνκο Ροτέλλι (Franco Rotelli), διαδόχου του Μπαζάλια, μετέφεραν την τεχνογνωσία και την εμπειρία της ιταλικής ψυχιατρικής μεταρρύθμισης παρεμβαίνοντας με πιλοτικά προγράμματα πρώτα στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης (1987) και λίγο αργότερα στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής ("Δαφνί") και στο Κρατικό "Θεραπευτήριο" Λέρου.
19. Λόγος ενός ασθενούς της θεραπευτικής κοινότητας της Γκορίτσια προς τον Φράνκο Μπαζάλια. Αναφέρεται από τον Pierangelo di Vittorio.
(Pierangelo di Vittorio, "Oublier l'antipsychiatrie?" Στο: "La psychiatrie dans l'histoire - Actes du Vie congres de l'Association Européenne pour l'histoire de la psychiatrie"
20. Roger Gentis, Πίσω από τα τείχη του ασύλου [Les murs de l'asile], εδκ. Δίοδος, 1983.
21. Bruce Cohen, Psychiatric Hegemony: A Marxist Theory of Mental Illness, Palgrave Macmillan, 2016. ("Η ψυχιατρική ηγεμονία- Μια μαρξιστική θεωρία της ψυχικής αρρώστιας": https://belopoulos.blogspot.com/2017/09/PsychiatricHegemony.html )
|
|
|
Ευτυχώς πλέον υπάρχουν εναλλακτικοί ψυχίατροι και εναλλακτικές τεχνικές για να λυτρωθούμε από το μονόδρομο της χημείας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε μπορείς να με κατευθύνεις? Ψάχνομαι και εγώ με αυτά
ΑπάντησηΔιαγραφή